بوکس

انواع کیسه بوکس

چه کیسه بوکسی بخریم ؟

کیسه بوکس یکی از مهمترین ابزار های تمرینی برای بوکسورها و ورزشکاران ورزش های رزمی ترکیبی است. کیسه های بوکس به عنوان یک هدف تمرینی و به منظور توسعه تکنیک های ضربه زدن عمل می کنند. درست مانند سایر وسایل ورزشی کیسه بوکس شما نیز باید با اهداف ورزشی شما متناسب باشد. این که چه نوع، اندازه و مواد اولیه ای برای شما مناسب است از اهمیت زیادی بر خوردار است. در ادامه برای پاسخ به این پرسش که چه کیسه بوکسی بخریم یک راهنمای خرید کیسه بوکس را برای شما تهیه کرده ایم.

انواع کیسه بوکس

چندین مدل کیسه بوکس وجود دارد که بر اساس ورزشی که در آن فعالیت می کنید و اهداف تمرینی تان می تواند برای شما مناسب باشد. کیسه بوکس های سنگین که برای بهبود تکنیک های کلی استفاده می شوند ممکن است برای ورزشکاری که به دنبال افزایش سرعت ضربه هایش است مناسب نباشد. همچنین یک کیسه بوکس سرعتی برای افزایش مهارت در ضربه های پا مناسب نیست. یا کیسه ی بوکس مناسب ورزش کیک بوکس ممکن است برای موی تای مناسب نباشد.

در ادامه ی راهنمای خرید کیسه بوکس برخی از معروف ترین انواع کیسه بوکس را به شما معرفی می کنیم :

۱- کیسه بوکس سنگین آویزان

این کیسه های بزرگ و سنگین معمولا از سقف آویزان می شوند و می توانند ضربه های محکمی را تحمل کنند. به طور کلی، کیسه های سنگین برای بهبود تکنیک های عمومی ضربه های دست و پا طراحی شده‌اند. یک کیسه بوکس سنگین استاندارد شکلی استوانه ای دارد، وزن آن بین ۱۵ تا ۹۰ کیلو است و معمولا با استفاده از یک زنجیر یا طناب از سقف آویزان می شوند. برای تمرین بوکس، MMA، موی تای، کاراته و غیره این کیسه بوکس را انتخاب کنید.

۲- کیسه بوکس ایستاده

کیسه بوکس های ایستاده همانطور که از نامشان مشخص است نیازی به هیچ سیستمی برای آویزان یا وصل کردن به سقف ندارند. با اینکه بیشتر کیسه های بوکس از سقف آویزان هستند یا به دیوار وصل می شوند، کیسه بوکس های ایستاده روی یک پایه سنگین و مقاوم قرار دارند. این به آنها اجازه می دهد هر کجای اتاق قرار بگیرند. همچنین به راحتی جابه‌جا می شوند. استفاده از کیسه بوکس های ایستاده اجازه ی حرکت و سرعت بیشتری را به ورزشکار می دهد و او را به چالش می کشد.

کیسه بوکس های ایستاده بهترین انتحاب برای انجام تمرینات ورزش هایی مانند موی تای و سایر ورزش های رزمی ترکیبی است که ضربات پا با ارتفاع کم در آنها مرسوم است. همچنین برای جاهایی که قابلیت اتصال کیسه بوکس به سقف وجود ندارد، خانه یا باشگاه کاربرد دارند.

۳- کیسه بوکس سرعتی (کیسه بوکس گلابی)

همانطور که از نام این کیسه بوکس ها پیدا است، یک کیسه بوکس سرعتی برای افزایش سرعت ضربات مشت طراحی شده است. تمرین با کیسه بوکس های سرعتی قدرت، زمان بندی و مقاومت شما را نیز افزایش داده و اهداف خاصی مانند کمک به ورزشکار برای بالا نگه داشتن دست یا تقویت عضلات شانه را نیز عملی می کند. کیسه بوکس های سرعتی از هوا پر می شوند و از کیسه بوکس های سنگین کوچکتر هستند، بنابراین معمولا از سقف آویزان هستند یا با به دیوار متصل می شوند. این کیسه بوکس ها معمولا به شکل یک گلابی بوده و در تمرینات مرسوم بوکس کاربرد زیادی دارند.

۴- آدمک های بوکس

آدمک های بوکس بیشترین شباهت را به یک حریف واقعی انسانی دارند. این آدمک ها معمولا دارای سر، پا، و دست نیز هستند. این آدمک ها به صورت ایستاده هستند (به سقف یا دیوار متصل نمی شوند) و دارای پایه هایی محکم برای نگه داشتنشان روی زمین می باشند. آدمک های بوکس در ورزش های رزمی مختلف کاربرد دارند و انواعی که دارای پایه نیستند، در کشتی، MMA، جوجیتسو و جودو نیز به کار می روند.

انتخاب اندازه و وزن کیسه بوکس

اولین موردی که در پاسخ به پرسش چه کیسه بوکسی بخریم مطرح است اندازه و وزن کیسه بوکس متناسب با ورزشکار است. کیسه های بوکس در اندازه های مختلفی از ۵۰ سانتیمتر تا ۱۸۰ سانتیمتری وجود دارند. همچنین وزن آن ها از ۱۰ تا ۷۰ کیلو متفاوت است اما این عدد ها برای همه کیسه بوکس ها صدق نمی کند. در واقعیت شما کیسه بوکس هایی با وزن و اندازه های متفاوتی پیدا خواهید کرد.

یک نکته راجع به انتخاب بهترین کیسه بوکس برای کودکان این است که کیسه بوکس های مخصوص ورزشکاران جوان به طور کلی از وزن کمتری برخوردار هستند. چرا که قدرت ضربه ی کودکان کمتر از یک ورزشکار جوان بوده و به همین دلیل این کیسه بوکس ها اندازه و وزن کیسه بوکس های محصوص افراد بالغ را ندارند. تمرکز این کیسه بوکس ها روی بهبود تکنیک است و نه افزایش قدرت ضربه ها.

قانون عمومی برای انتخاب بهترین کیسه بوکس مناسب بزرگسالان این است که وزن کیسه بوکس باید حدودا نصف وزن شما باشد. برای مثال فردی با وزن ۸۰ کیلو باید یک کیسه بوکس ۴۰ کیلویی را انتخاب کند. کیسه بوکس های سنگینی که ارتفاعی برابر ۱ متر یا کمی بیشتر دارند برای بزرگسالان مناسب هستند. وزن مناسب کیسه بوکس به این معناست که با هر ضربه به اطراف پرت نشود.

جنس رویه کیسه بوکس

به طور کلی رویه کیسه های بوکس معمولا از جنس چرم یا الیاف مصنوعی مانند پلاستیک یا وینیل ساخته می شوند. کیسه بوکس های چرمی مرسوم ترین نوع هستند و همچنان استاندارد شناخته می شوند. این کیسه بوکس ها مقاوم و راحت هستند. با این حال کیسه بوکس های چرمی معمولا گران تر از کیسه بوکس هایی با جنس مصنوعی هستند. به همین دلیل بسیاری از سازندگان کیسه های بوکس از الیافی مانند چرم مصنوعی استفاده می کنند که در کنار ارزان‌تر بودن احساس چرم را منتقل می کنند.

ناگفته نماند که کیسه بوکس هایی که از الیاف مصنوعی در سطح خارجی خود استفاده می کنند برای برخی شرایط مناسب تر هستند. برای مثال کیسه بوکس هایی از جنس وینیل یا نایلون در محیط های مرطوب بهتر عمل می کنند. همچنین ممکن است کیسه بوکسی از جنس کرباس ببینید. این کیسه بوکس ها در مقایسه با چرم مصنوعی از دوام کم تری برخوردار هستند اما بسیار ارزان تر بوده و زمانی که استفاده ی کمی از آنها می شود انتخاب خوبی هستند.

محتوای کیسه بوکس

نکته ی آخر در پاسخ به این پرسش که چه کیسه بوکسی بخریم ماده ای است که کیسه بوکس با آن پر می شود. این موضوع نرمی، راحتی، وزن و حتی قیمت کیسه بوکس را تعیین می کند. در بیشتر موارد کیسه بوکس ها از قبل پر شده اند اما در برخی موارد شما می توانید ماده ای که کیسه بوکس را پر می کند انتخاب کنید. معروف ترین موادی که کیسه های بوکس با آنها پر می شوند عبارتند از :

۱- شنمعولا شن بهترین گزینه برای افرادی است که می خواهند کیسه بوکس سنگینی داشته باشند. پر کردن کیسه بوکس با شن راحت است و در صورت سوراخ شدن کثیفی به بار نمی آورد. نکته ی منفی در مورد کیسه بوکس های شنی این است که سختی آن در برابر رطوبت تغییر می کند.

۲- هوا : کیسه بوکس های سرعتی معمولا با هوا پر می شوند. هوا ارزان است و برای کسانی که کیسه بوکسی سبک می خواهند بهترین گزینه است. یکی از مشکلات این کیسه بوکس ها این است که پس از مدتی استفاده ی مداوم دچار فرو رفتگی می شوند و باید دوباره پر شوند.

۳- منسوجاتکیسه بوکس هایی که با منسوجات پر می شوند معمولا برای جلوگیری از کشیدگی عضلات در ناحیه مچ دست، آرنج و شانه ها مناسب هستند. منسوجات نرم، سبک و راحت هستند. بیشتر کیسه بوکس های مخصوص موی تای از ترکیب منسوجات و شن برای پر کردن وزن و عکس العمل مشخص کیسه استفاده می کنند.

اکنون با داشتن پاسخ پرسش چه کیسه بوکسی بخریم می توانید مناسب ترین و بهترین کیسه بوکس را با توجه به نوع و اهداف تمرینی خود و همچنین هزینه ای که می خواهید برای کیسه بوکس بپردازید انتخاب کرده و با استفاده از آن به تمرین بپردازید و قدرت، سرعت و تکنیک خود را بهبود ببخشید.

 

منبع: ورزش بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *