دارت

قوانین بازی دارت

این ورزش به دلیل ایجاد حس رقابت زیاد و همچنین هیجان و جذابیت بسیار بالایی که دارد در محافل و میهمانی های خانوادگی، دوستانه و صمیمی بسیار مورد استقبال افراد قرار می گیرد.

در بیشتر ورزش ها علاوه بر فضای زیاد، به امکانات گران و یا در ورزش های دسته جمعی، به جمع آوری نفرات نیاز است؛ ولی تمرین دارت را می توان در فضای بسیار کم و با سه عدد دارت و یک تخته دارت و با حداقل یک نفر یا حد اکثر نفرات، انجام داد.

فضای در نظر گرفته شده برای دارت، فضایی بسیار جزئی است. ( حدود 1*3 متر)

چگونگی هدف گیری و پرتاب دارت

برای پرتاب دارت، اگر با دست راست پرتاب می‌کنید، پای راست را جلو بگذارید و اگر با دست چپ، پرتاب انجام می شود، پای چپ، جلو قرار ‌گیرد. هیچگونه احتیاجی به قدرت بدنی و یا سرعت ندارید، اما در عوض دقت و قدرت دست و سلامت بینایی لازم است. در بین بازیکنان حرفه‌ای، هر فرد به طرز دلخواه و هر طوری که راحت تر است، دارت را می‌گیرد، ولی متداول آن را در متن زیر می‌بینید:

۱- با بند اول انگشت اشاره، تعادل دارت را پیدا کنید.

۲- با شکم انگشت شصت، دارت را مهار کنید.

۳- با انگشت وسط، انگشت‌های دیگر را پشتیبانی کنید.




تخته نشانه گیری باید طوری روی سطح دیوار نصب گردد که نقطه دایره شکل وسط آن ۱۷۳ سانتی متر با زمین فاصله داشته باشد. خط پرتاب نیز باید حداقل، فاصله‌ای ۲۳۷ سانتی متری با تخته داشته باشد. فرد پرتاب کننده نیز نباید پای خود را روی خط یا جلوتر از خط قرار دهد. نحوه قرار گیری تخته دارت روی دیوار به صورتی است که دقیقا در مرکز دید یک فرد ۱۸۲ سانتی متری قرار می‌گیرد. هر بازیکن در هر ست یا دست از بازی باید ۳ تیر را پرتاب کند. شروع کننده بازی هم با پرتاب یک دارت از سوی هر دو بازیکن مشخص می‌شود، به این صورت که بازیکنی که تیر خود را نزدیک تر به مرکز سیبل (بول) بزند، شروع کننده بازی خواهد بود. اگر تیر در یکی از قسمت‌های خال یا میان خال نشست، پرتاب، محاسبه نمی‌گردد. تیرها نیز باید بر روی تخته بمانند و فاصله تیر تا مرکز مشخص شود. دارت به مدل‌های بسیار مختلفی بازی می‌شود؛ از جمله بازی ۵۰۱ که معروف‌ترین آنها است و یا بازی ۳۰۱ و مدل‌های بسیار دیگر. اما چند قانون، مانند نحوه انجام ست‌ها که هر بازیکن باید ۳ پرتاب داشته باشد و نحوه امتیاز گیری، تقریبا در تمام آنها یکسان است.
 
 
 
چگونگی امتیازات دارت بر روی تخته دارت
 اعدادی از ۱ تا ۲۰ قرار گرفته و همان طور که گفته شد، ۶۲ قسمت دارای امتیاز ویژه، بر روی آن مشخص شده اند. دو رینگ با رنگ های قرمز و سبز در قسمت های بیرونی و درونی تخته در زیر اعداد قرار دارند و با نام های رینگ دابل و رینگ تریپل شناخته می‌شوند. قوانین دارت به این صورت است که اگر دارت بر روی یکی از خانه‌های دابل بنشیند، امتیاز به دست آمده ۲ برابر عدد قرار گرفته در بالای آن خواهد بود و اگر تیر بر روی یکی از خانه‌های تریپل قرار گیرد، عدد آن ضربدر ۳ خواهد شد. به طور مثال اگر در قسمت مشخص شده عدد ۱۲، دارت بر روی رینگ بیرونی یا همان دابل قرار گیرد امتیاز بدست آمده ۲۴ خواهد بود و اگر در رینگ درونی عدد ۱۲ قرار گیرد، امتیاز بدست آمده برابر ۳۶ می‌شود. اگر تیر در زیر عدد مشخص شده در هیچکدام از این رینگ ها ننشیند، امتیاز بدست آمده برار همان عدد مشخص شده می‌شود. مرکز دارت نیز که خود دو بخش دارت دارای امتیاز ۵۰ برای میان خال درونی، و امتیاز ۲۵ برای خال بیرونی است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *