فوتبال دستی

قوانین بازی فوتبال دستی

به‌طورکلی قوانین نگاشته شده توسط ITSF در مسابقات بین‌المللی لازم‌الاجرا است و در بازی‌های دوستانه و معمولی و تفریحاتتان نیز می‌توانید از آن‌ها پیروی کنید تا بازی جذاب‌تری داشته باشید. بایستی بدانید قوانین در ورزش تنها مختص لیگ‌ها و تورنمنت‌ها نبوده و حتی ورزش‌هایی که در خانه قابل انجام است بایستی قوانین در آن اجرا شود. به‌طورکلی برخی قوانین پایه‌ای وجود دارد که باعث احترام به حقوق دیگران و نظم در بازی خواهد بود. لازم به ذکر است در مسابقات جهانی این ورزش قهرمانانی که صاحب مدال می‌شوند برنده جایزه بزرگ 250000 دلاری نیز خواهند شد. ما در این بخش برخی از این قوانین ساده را شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چرخش در فوتبال دستی

یک قانون بسیار قدیمی و پابرجا وجود دارد و آن عدم چرخش آدمک‌ها خواهد بود. در این قانون صراحتاً گفته‌شده به‌هیچ‌وجه نباید میله بازی در دستان رقبا مداوم بچرخد به‌طوری‌که چرخش 360 درجه‌ای داشته باشد؛ بنابراین مجازات عدم رعایت این قانون از دست دادن مالکیت توپ خواهد بود. حریفی که توپ را به این صورت به دست آورده است به‌راحتی می‌تواند آن را در روبروی آدمک‌های 5 نفره کاشته و ضربه خود را آغاز کند.

تکان دادن میز فوتبال دستی

این قانون را در راهنمای نگاشته شده توسط ITSF با نام NO Jarring می‌شناسند. این قانون به این شکل است که اگر در هنگام بازی میز فوتبال دستی توسط هر یک از بازیکنان به‌نوعی کج شود به‌نحوی‌که در فرآیند بازی تأثیرگذار باشد مالکیت توپ از دست خواهد رفت. اگر این خطا عمداً و یا سهواً 2 بار تکرار شود یک ضربه پنالتی برای حریف، روبروی آدمک‌های 3 نفره قرار می‌گیرد.

بی احترامی به حریف

بازیکنان بایستی در حین بازی احترام به یکدیگر را فراموش نکنند. اولین تخلف برای بازیکنان که مدام در حال توهین کردن می‌باشند یک ضربه پنالتی بوده که توسط حریف در ردیف آدمک‌های 3 نفره زده می‌شود. اگر این توهین و بی‌احترامی ادامه‌دار باشد داور مسابقات موظف است حریف خاطی را بازنده بازی اعلام کند.

گرفتن امتیاز

در مسابقات حرفه‌ای فوتبال دستی اگر ضربه حریف منجر به گل شود و به حدی این ضربه شدید بوده که توپ مجدداً به زمین‌بازی آید درهرصورت گل محاسبه خواهد شد. در مسابقات حرفه‌ای امتیازات ممکن است در هر ست 5 تایی باشد و بازیکنی برنده است که از هر 5 ست بازی 3 ست را برده باشد.

محدودیت زمانی

بازیکنان تنها مجاز هستند تا برای آغاز ضربه از فرصت زمانی خود بهره ببرند معمولاً اگر توپ روبروی آدمک‌های 3 نفره باشد 15 ثانیه زمان‌دارید؛ اما اگر توپ روبروی یک میله از آدمک‌های 5 نفره باشد 10 ثانیه فرصت ضربه خواهد بود. لازم به ذکر است اگر بیش از این مدت‌زمان طول بکشد مالکیت توپ از دست خواهد رفت.

زمان بازی فوتبال دستی

در مسابقات انفرادی و تیمی، بازی در ۵ نیمه ۱۵ دقبقه ای برگزار می شود و زمان استراحت در هر نیمه ۳۰ ثانیه منظور می شود. بازیکن و یا تیمی برنده مسابقه خواهد بود که ۳ نیمه از ۵ نیمه بازی را برده باشد. معمولا تعداد گل های هدف در فوتبال دستی ۵ الی ۱۰ گل است اما در برخی از سبک های بازی فوتبال دستی تعداد نهایی ۷ گل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *